Otázky a odpovědi

JAK SI PŘIPRAVIT ZIMNÍ KOUPEL?

Bylinné koupele pro zimní období

 
 
V dlouhých zimních večerech na leckoho „padají“ chmury, k tomu se přidá únava a rozladěnost, a přibude-li ještě nějaký menší zdravotní problém, je po náladě a elánu. Přitom stačí docela málo a budete zas ve své kůži, odpočinutí a v dobré náladě. Relaxace ve vaně plné teplé vody s příjemnou vůní zlepší náladu, a přidáte-li bylinky či esenciální koupelové oleje, uděláte něco i pro své zdraví.

 

 

 

Relaxace, uklidnění a povzbuzení ve vaně

Nejjednodušší je koupit si v našem Bylinářství sáčky s koupelovými bylinami hotové.

Pro povzbuzující účinky jsou namíchány bylinky jako je například saturejka, yzop a petržel. Regenerační koupel zahání únavu a pomůže namoženým svalům – o to se postará sušená směs z šalvěje, jitrocele, chmelu a dubové kůry. Jiné, uklidňující účinky směsi ze šalvěje s meduňkou a dobromyslem oceníte i při nespavosti, proto je nejlepší si dopřát tuhle lázeň před spaním.

Koupel si připravíte jednoduše: sáček vložíte do pěti litrů vody, tu přivedete k varu a poté necháte čtvrt hodiny louhovat. Voda ve vaně by měla mít třicet až třicet pět stupňů a do ní výluh nalijete. Doporučovaná doba koupele je kolem dvaceti minut (a sáček s bylinami můžete použít jako žínku).

 

Na každé trápení existuje bylinka, to věděly už naše prababičky a s lecjakým neduhem si poradily bez léků a doktora, na kterého nebývaly ani peníze. V každé domácnosti bývaly základní byliny:

  • Heřmánek – lázeň má hojivé účinky, je vhodná pro mastnou pleť a pokožku (možná používáte heřmánkový šampon?)
  • Kopřiva – koupele posilují organizmus, mají příznivý vliv na křečové žíly, zmírňují revmatické bolesti.
  • Levandule – koupele jsou oblíbené nejen pro příjemnou vůni, bylina má příznivé účinky na psychiku, pomáhá proti depresím, bolestem hlavy a odstraňuje pocity vyčerpání
  • Mateřídouška – výborná pro koupele po horečnatých onemocněních, k rekonvalescenci, uklidňuje před spaním (koupel je vhodná i pro děti)
  • Meduňka – je vhodná při nachlazení a prostydnutí, potlačuje i úzkosti
  • Oves – lázeň zvláčňuje pokožku těla, zklidňuje vyrážky a ekzémy, hodí se i pro děti
  • Přeslička – vám uleví od bolestí zad, mírní revmatické bolesti a hojí vředy. Silný odvar je výborným prostředkem ke koupeli rukou (proti lámavosti nehtů), vlasy po umytí oplachováním z odvaru ovsa zpevníte
  • Rozmarýn – srovná psychické problémy, uklidní nervy, koupel vás zbaví bolesti hlavy a posílí paměť

Koupel ze sušených bylin si připravte buď z odvaru, nebo do vany napusťte asi deset litrů vařící vody, do které vložíte plátěný sáček s bylinkami (dvě hrsti postačí). Po dvaceti minutách doplňte vodu na potřebné množství a teplotu. Při těchto koupelích nepoužívejte mýdlo ani jiné koupelové přísady, není to očistná lázeň, a vy si v ní jen v klidu odpočívejte.

 

Ponořte se do pěny jen pro radost

Zkuste jednou něco jiného, a užijte si pohody ve vůni esenciálních olejů. Ty koupíte buď jako tekuté přípravky (taková směs eukalyptu s tymiánem je výborná i při dýchacích potížích – nad hladinou vlastně inhalujete páry z bylin), k dostání jsou i šumivé koule.

Olejové přípravky tvoří s vodou mléčnou emulzi ulpívající na pokožce, která je pak vláčná a nevysychá. Proto ani tady nepoužívejte mýdlo, tím by se účinek koupele zrušil. Pěnivé koupele tvoří hustší pěnu – zkusíte-li koupel z kosodřeviny, získáte dvojí účinek: relaxační, a léčebný na pohybový aparát.

Novinkou jsou bloky do koupele z olejů a kakaového másla. Ty si rozdělíte před použitím na čtyři až pět „porcí“ pro příští lázeň. Bloky jsou šumivé a ve vaně budete mít hustou pěnu. Výborně hydratují a zjemňují pokožku celého těla.

Tyto olejové koupele mohou být teplejší, až třicet sedm stupňů, neměly by trvat déle než dvacet minut. Po koupání si můžete dát suchý zábal a zbavit se i svalového napětí. Většina přípravků je vhodná i do vířivek, pro jistotu se však při koupi informujte.

 

Relaxační rituál  

Pokud si nemůžete dopřát denní bylinkové vodní rozjímání, klidně si vytvořte týdenní rituál nebo si zvolte jiné časové rozpětí. Důležitá je atmosféra, protože příjemno si jistě nenavodíte, budete-li očekávat, že vám každou chvíli do koupelny někdo „vletí“ nebo vás vyruší telefon. Zbavte se pokud možno všech rušivých elementů a aktuální problémy nechte za dveřmi koupelny.

 

Koupelnová atmosféra  

V koupelně si rozsviťte slabé světlo nebo ještě lépe, zapalte svíčky, které rozmístíte po místnosti. Pokud se navíc jedná o aromatické svíčky, zvýšíte tak účinek relaxace. To samé platí i v případě esenciálních olejů, jež přidáte do koupele.

Můžete si pustit i příjemnou muziku. Pokud nečekáte důležitý hovor, vypněte si telefon, protože není nic horšího, než když vás vyruší jeho zvonění. Nezapomeňte si do koupelny pořizovat pouze produkty, jejichž vůni zbožňujete. 

Teplota vody by měla být tak akorát, to znamená ani příliš teplá, ani studená, obecně třicet šest až třicet sedm stupňů Celsia. Než se uložíte do vany, připravte si někde poblíž osušku a tělový krém, abyste je mohli použít hned, jak vylezete z vody.

Na obličej si můžete nanést relaxační nebo hydratační masku a pak s klidem na několik minut zavřít oči a nechat se unášet jen příjemnými pocity. Platí, že každá koupel může být jiná – záleží jen na tom, které rostliny do ní vyberete.

 

Zkuste si připravit některou koupel jednou, dvakrát týdně a brzy poznáte, že se budete cítit lépe a svěže. Výběr přípravků je bohatý a každá kúra bude mít jinou vůni a účinek. Prostě si udělejte doma své malé, soukromé lázně!

 

Zdroj: Ženy.cz, ABECEDAZAHRADYABYDLENÍ